FRÅGOR OCH SVAR

Hur laddar jag upp min fil?

Genom länken: https://e-rollup.se/ladda-upp-filer/ på hemsidans översta meny  laddar du upp dina filer, detta kan göras innan eller efter det du lagt din beställning. Ange ditt namn och din mailadress men gärna också ditt ordernummer så paras din/dina filer ihop med din beställning.

Vilka filformat kan jag använda mig av?

Du kan använda dig av filformat som är avsedd för grafisk produktion: PDF, Eps, Tiff, Jpg. Vi föreslår att du använder PDF för att minimera fel.

Jag har inte program eller kunskap att skapa mitt tryckoriginal!

Lugn! Vi hjälper dig.. Om du väljer till grafisk hjälp på produktsidan innan du går till kassan hjälper vi dig att ta fram ett tryckfärdigt original. När du ska ladda upp dina filer så tar du med alla de bilder och texter etc du önskar att ha med. Under meddelande kan du också beskriva hur du vill ha det, självklart går det också bra att ringa.

När vi fått detta gör vi ett utkast och mailar till dig så du kan godkänna eller ändra tills du är nöjd.

Vilken upplösning ska jag använda?

Detta är en komplex sak att svara enkelt på. Förenklat kan man säga att en bild i 72 dpi kan vara mycket bättre än en i 300 dpi. optisk upplösning är inte kvalitet. En regel är att använd de bilder du har. Gör ditt original i skala 1:1 dvs den storlek den faktiska slutprodukten har och välj visa utskriftsstorlek på skärmen, om du zoomar in ser du rätt bra hur det kommer se ut i slutligt tryck. Självklart kommer vi kontakta dig innan tryck om vi tycker att ditt original har för dålig upplösning.

Vill du veta mer detaljer så titta in på vår grafisk hjälp-sida https://e-rollup.se/produkt/grafisk-hjalp/

Vilken Rollup ska jag välja?

Förenklat kan man säga att alla våra bildvåder håller samma höga kvalitet och det är själva kassetten som varierar.

Ska du använda din Rollup på ett eller enstaka event så är vår billigaste Rollup kvalitet för dig, ska du använda din Rollup mer aktivt ska du välja något ur standardsortimentet istället. Vill du också ha en Rollup i ett bredare format än 100cm rekommenderar vi också att du väljer en modell ur vårt premium sortiment för ett mer stabilt intryck. På de respektive produktsidorna kan du också se den estetiska skillnaden på kassetten.

Vad har ni för leveranstid?

Om du väljer till expresshantering när du beställer din Rollup innan kl 10:00 garanterar vi att skicka denna samma dag eller nästföljande vardag om efter kl 10:00. Det kostar lite extra, men kan vara värt det om du har bråttom. Annars är vår standardleverans inom 3-4 arbetsdagar om inget annat anges.

Vi skickar nästan alla våra paket med Schenker och vanligtvis levererar de under 1-2 arbetsdagar men tyvärr kan vi inte kan ansvara för den faktiska frakttiden.  Önskar du att skicka med annat fraktbolag eller med expressfrakt vänligen kontakta oss i samband med din beställning så löser vi detta.

Olika leveransadresser går det?

Du kan få ditt gods skickat till flera leveransadresser, vi debiterar då en fraktkostnad per adress. Notera att du inte kan ange boxadress som leveransadress samt att leveransadress alltid har ett annat postnummer än din boxadress dit du får fakturan. Ange dina olika leveransadresser i ordernoteringen i kassan.

Väljer du frakt till ombud sker avisering till det mobilnummer som du angett för din beställning.

Hur skickar ni era varor?

Till företag skickar vi med Företagspaket till adresser med registrerade företag, då sker utkörning av gods. Är adressen obemannad vid tillfället går godset tillbaka och avi skickas ut till företaget.

Till privatpersoner skickar vi med Schenker privatpaket till ombud, godset hämtas då ut på närmaste utlämningsställe sedan kund fått ett sms med avisering och kollinummer.

Hur betalar jag?

Hos oss betalar ni mot faktura, betalningsvillkor 30 dagar. Fakturan kommer att skickas som en PDF faktura till den mailadress som du anger under fakturauppgifter.

Hur fungerar bildbyten?

Bildbyte är något som lämpar sig bäst och är mest kostnadseffektivt för vårt premium sortimentet. För ekonomisortimentet är det ofta lika billigt att köpa helt nytt system men självklart levererar vi nya våder även till dessa.

Beställer du en ny bildvåd skickar vi den så du själv kan byta.

Har ni någon miljöpolicy?

Vi strävar efter att jobba miljömässigt i alla lägen. Vi använder en printteknik utan lösningsmedel och farliga VOC ämnen. Printmaterial och övrigt som används skall alltid vara de mest miljövänliga för ändamålet och vi arbetar hela tiden med att hitta nya sorters material för att främja utvecklingen av miljösmarta produkter.

Vi arbetar också för att minska miljöpåverkan i frakter både på gods ut och gods in och vårt emballage ska i största mån återanvändas och/eller återvinnas.

Hur kan ni vara så billiga?

Ett enkelt svar är att vi kapar kostnader i alla led och då menar vi helt enkelt att vi är supersnåla, allt vi kan spara ska vara till våra kunders gagn. Vi har låga omkostnader i allt från lokaler till maskiner, vi har inga dyra finansieringskostnader utan äger själva alla våra maskiner. Vi behöver därför inte spara in på valet av material utan kan köpa in det vi vet håller bäst.

Med vår långa erfarenhet har vi lärt oss att producera och hantera varor på ett effektivt och ekonomiskt sätt.

Var finns ni?

Vi finns i Karlshamn Blekinge i södra Sverige, där har vi även all produktion. Vår huvudsakliga plats för våra kunder är dock på nätet där vi möter våra kunder och bistår med support.

Har du vägarna förbi är du dock varmt välkommen att hälsa på och ta en rundtur i vårt stora tryckeri.

Har ni någon prisgaranti som ”alla verkar ha” ?

Nej, vi anser att det är trams, vi har ett erbjudande som vi vet är bäst och vi tror våra kunder ser det och väljer oss för att de gillar våra produkter, vår service, snabba leveranstider och även våra låga priser. Att lämna garanti på detta tycker vi är oseriöst, om alla har prisgaranti blir ju detta ett stort dilemma då bara en kan vara billigast och inte alla på samma gång.